Kensington naast Engelsman en twee onder-etages in de voorbereidingsfase
Hier met de serre naast het hotel(huis), verbonden met de eetzaal (zie hierna)
Eetzaal
Eetzaal
Hotel te bekijken in de winkel
Douariere in kamer 101
Vrouw in Rozenslaapkamer
Prive
Kensington Hotel
De Kensington is ook een huis waar ik verliefd op werd. En toen er een keertje
één pakket beschadigd binnenkwam, dus onverkoopbaar in mijn winkel, zag ik mijn
kans schoon: die is van mij!
Het huis lijkt op de statige huizen in de Londense wijk Kensington.
Veel van die huizen zijn al jaren hotel en daardoor kom je er veel fotoos van
tegen in hotelgidsen, ter inspiratie.
De Kensington heeft een onderbouw erbij met een leuke buitentrap naar beneden
(net niet te zien op de foto) en twee sfeervolle togen. Ik zag het al helemaal
voor me: een soort café Cheers (van de tv-serie) beneden en een hotel boven.
Maar hoe kon ik alles kwijt??
Een hotel heeft een lounge, een eetzaal, een keuken, en natuurlijk veel
slaapkamers. Zoveel past er eigenlijk niet in het huis van krap 70 cm breedte.
Want ik wilde eigenlijk ook nog een kantoor en een lekker ruime uitstraling.
Dus al vrij snel kwam de Engelsman ernaast te staan.
De Engelsman is een simpel huis, gewoon vier kamers boven elkaar,
met dezelfde afmetingen en stijl als de Kensington. Maar geen onderbouw.
Niet getreurd, dan maak je er gewoon een passende onderbouw bij! Ook met bogen
en wandjes.
En toen ik een keertje een palmboom eventjes ervoor zette, was dat zo'n leuk
sfeerplaatje dat het verhaal ter plekke geboren werd: een Zuid Engels hotel
in laat-Victoriaanse tijd, rond 1900.
En toen begon het grote DROMEN. Ik kan wéken dromen over de inrichting en
indeling van een huis. De voorfase, noem ik het. Toen ik uiteindelijk echt
begon met behang etc., had ik vrijwel de hele inrichting van beide huizen al
in mijn hoofd zitten. Overal komen deuren in de achterwand om de suggestie te
wekken dat dáár ook van alles zit.
De Eetzaal
Het begin is simpel: de eetzaal moet een beetje "modern" zijn, stijlvol chique.
Net voorbij 1900. Een vriend kwam met een mooi fotoboek over de Titanic en die
eetzaal vond ik fantastisch! Uiteindelijk lijkt het er totaal niet op, maar ik
ben wel redelijk tevreden over de basis nu.
Eerst heb ik precies de bogen van de serre uitgezaagd in de zijwand van de
Engelsman (hotelhuis) zodat er een logisch verband is met eetzaal en serre.
In de achterste kleine boog -nog net te zien achter het kastje- past een
boograam (Glenowen) en de grote boog is de deuropening. In de achterwand van
de eetzaal is ook een opening gezaagd met daarin een mooie deur (met ets-glazen
ruit, voorheen Miniatures House).
Eerst de elektra aangelegd (op basis van CirKit tape) en toen het plafond
behangen. Ik ben geen fan van verven en dit is een erg mooi medaillonbehang,
stralend wit met gouden middenbloem. Weerkaatst het licht dus goed.
Tegen de muren gebruikte ik het paneelbehang van World Model, in dit geval
een "moderne" versie (er zijn ook van die barokke goudpanelen van WM). Een vel
kost 11 euro dus het stuk links achterin doe ik niet, daar komt later een
wandkast voor te staan. De panelen heb ik eerst uitgeknipt en op een
zachtgeelwitte achterwand (effen behang uit behangboek) geplakt. Zo kwam ik
precies goed uit.
Omdat de entree naar eetzaal én serre achterin begint, heb ik een soort hal
gemaakt door een plaatje hout te betegelen (ook World Model, tegels en sierrand)
terwijl in de eetzaal verder dessintapijt komt. Een soort "kamer" in een kamer.
Hier ontvangt de gerant de gasten. Er staat een vitrine met gebak en een
restaurantkastje met bestek, glazen, menu's en dergelijke.
In de drie kamers boven de eetzaal resideert de hotel-eigenaar met zijn
vrouw. Een ouder echtpaar inmiddels. Hij heeft een kantoor met kluis
waar de gasten hun sieraden kunnen laten bewaren. Daarboven een woonkamer
met eenvoudige eethoek (ze eten toch meestal beneden mee) en op zolder
de slaapkamer met wasmeubel.
De Slaap- of Rozenkamer
De pop was er het eerst: een vrouw met haarspelden en op sloffen, (C & A, Spanje).
Dus allerlei roosmotieven door elkaar: drie verschillende behangresten,
roze stoel, haar duster en het beddegoed (komt later aparte foto van,
opgemaakt bed door Maison Edith).
Verder mahonie meubilair: bed, toilettafel, linnenkast.
In het hotel zelf werd ook de elektra aangelegd. Ik werk met een basis
netleiding van Cirkit en verder met draad, dan kan ik alle kanten op.
In de lounge moet ook een deur achterin, een entree met balie, zitje,
plek voor koffers, een leeshoek en een telefoon(cel). Veel eisen in één ruimte.
Het stukje tussenwand, hier op de foto, heeft een deur-opening voor het
personeel links en geeft zicht op de deur naar de kamers/eetzaal (nep).
Het suggereert een diepte die er niet is.
Het wordt: een verhoging achterin met luie stoel en boekenkast, de deur achterin
(zgn. naar eetzaal en kamers) en een balie. Dit is tijdelijke opstelling, het
eindresultaat wordt toch weer heel anders. Om het verschil tussen entree en
zithoek te benadrukken, is er deels marmer (World Model), deels tapijt gelegd.
In het midden staat een standaard (plantenstandaard, wit Papillon, goud geverfd)
met schoenen en tasjes, te koop voor de gasten.
De douarière
Elke hotelkamer heeft een eigen thema. Dit is de meest Victoriaanse kamer,
nogal somber. De douarière reist meestal met een gezelschapsdame, die uiteraard
niet in dezelfde kamer slaapt maar verderop in de gang.
Ze heeft een reisset bij zich, dus koffers, tassen, hoedendozen en sieradenkastje.
Kamer 101
heeft een vaste wastafel, in een nis (rechts) en een
schrijftafel achterin. Victoriaanse vrouwen schreven vaak en hielden soms een
reisdagboek bij.
Het goudkleurig bekleedde doosje naast de schouw is een reis-naaimand.
Alles was van pas kwam, werd meegenomen. Er was immers personeel (kruiers,
kamermeisje, bellboy, gezelschapsdame) om alles te vervoeren.
Kamer 201
De kamer boven de Victoriaanse kamer is lichter, notenkleur meubilair en groen
behang (William Morris).
Iets moderner dus. Maar minder luxe, met een lampetkan (standaard, Reutter) en
zitbad (lavet). De badkamer zit verderop in de gang. Wel is er een toilettafel
rechtsachter en links (niet op de foto) een schrijfbureautje. De dame heeft net
gebaad en de dozen van lingerie en kousen liggen verspreid door de kamer.